فرش دورو: این فرشها دارنده دو نقش در دو روی فرش می باشند شماره قالیشویی در مشهد که با رنگهای سیرتکامل گونی بافته گردیدهاند و ابداع هنرمندان قالی کشور ایران میباشد. در بافت این نوع فرش، به دو نحوه کار میگردد. دو نفر بافندهی حرفه ای به صورت هم زمان در پشت و روی دار قرار میگیرند و هر یک براساس نقشهی مرتبط با خویش آغاز به بافتن مینماید. بافت قالیهای دورو بسیار فنی میباشد و بافندگان بایستی مهارت خاصی داشته باشند.
فرش صورت ای: این فرشها به صورت نگاری شخصیتهای ملی، مذهبی، اسطوره ای، هنری، ادبی، سیاسی و اجتماعی میپردازند و بیشتر تصاویر به طور مینیاتوری به کارگیری میگردد. در پباده سازی و بافت فرشهای مینیاتوری، بایستی مهارت و تخصص متعددی به فعالیت رود، چون کوچکترین کجروی و نابرابری تصویر با صورتی حقیقی و واقعی فرد، فرش را از صورت مهم خویش بدور مینماید. در فیس بافی، گرههای تک تاری،آویز، آزاد، دو رنگ، کمکی و مقلوب استعمال می گردد. در به کارگیری از این گره ها، بافنده ممکن میباشد در یک محل بافت، به مکان یک گره، از دو تا شش گره فایده گیرد.
فرش چشم اندازای (مناظر و مرایا- پرسپکتیو): طبیعت، گلشن و گونه های گل و گیاه و دشت از قدیم، الهامقسمت طراحان فرش کشور ایران بوده میباشد. گلشن یادآورندهی پردیس موعود، شایع ترین مثالی چشم انداز بافی میباشد. در چشم انداز بافی، از سایه و پرنور بسیار به کار گیری می شود، به این ترتیب تنوع رنگ بایستی زیاد باشد. هنر نقاشی کردن ایرانیان و به کار گیری از رنگهای پرنور و تیره در همین طرحها محسوس میباشد.
قالی: مشهورترین دستباف جمهوری اسلامی ایران قالی میباشد. اندازههای قالی مختلف میباشد. جدا این دستبافته در اندازههای ۲× ۳ ، ۴ × ۳ ، ۴×۶ ، ۴×۷ ، ۴/۸×۷/۲۰ متر مربع و یا این که بیشتر متغیر میباشد.
قالیهای نقش پر رنگ دارنده گونه های متعددی میباشد: نقش پررنگ قضیه مفتول، مورد زربفت، مورد گلیم، قضیه گلیم دورو و قضیه کرک و ابریشم. فرش دارای اسم و رسم اهل ایران مجال ساسانیان، به اسم بهارستان میباشد که سازه به داستان تاریخی، زربفت گوهرنشان و به عنوان مثال فرشهای نقش پر رنگ بوده میباشد.
فرش دورو: این فرشها دارنده دو نقش در دو روی فرش می باشند شماره قالیشویی در مشهد که با رنگهای سیرتکامل گونی بافته گردیدهاند و ابداع هنرمندان قالی کشور ایران میباشد. در بافت این نوع فرش، به دو نحوه کار میگردد. دو نفر بافندهی حرفه ای به صورت هم زمان در پشت و روی دار قرار میگیرند و هر یک براساس نقشهی مرتبط با خویش آغاز به بافتن مینماید. بافت قالیهای دورو بسیار فنی میباشد و بافندگان بایستی مهارت خاصی داشته باشند.
فرش صورت ای: این فرشها به صورت نگاری شخصیتهای ملی، مذهبی، اسطوره ای، هنری، ادبی، سیاسی و اجتماعی میپردازند و بیشتر تصاویر به طور مینیاتوری به کارگیری میگردد. در پباده سازی و بافت فرشهای مینیاتوری، بایستی مهارت و تخصص متعددی به فعالیت رود، چون کوچکترین کجروی و نابرابری تصویر با صورتی حقیقی و واقعی فرد، فرش را از صورت مهم خویش بدور مینماید. در فیس بافی، گرههای تک تاری،آویز، آزاد، دو رنگ، کمکی و مقلوب استعمال می گردد. در به کارگیری از این گره ها، بافنده ممکن میباشد در یک محل بافت، به مکان یک گره، از دو تا شش گره فایده گیرد.
فرش چشم اندازای (مناظر و مرایا- پرسپکتیو): طبیعت، گلشن و گونه های گل و گیاه و دشت از قدیم، الهامقسمت طراحان فرش کشور ایران بوده میباشد. گلشن یادآورندهی پردیس موعود، شایع ترین مثالی چشم انداز بافی میباشد. در چشم انداز بافی، از سایه و پرنور بسیار به کار گیری می شود، به این ترتیب تنوع رنگ بایستی زیاد باشد. هنر نقاشی کردن ایرانیان و به کار گیری از رنگهای پرنور و تیره در همین طرحها محسوس میباشد.
قالی: مشهورترین دستباف جمهوری اسلامی ایران قالی میباشد. اندازههای قالی مختلف میباشد. جدا این دستبافته در اندازههای ۲× ۳ ، ۴ × ۳ ، ۴×۶ ، ۴×۷ ، ۴/۸×۷/۲۰ متر مربع و یا این که بیشتر متغیر میباشد.
قالیهای نقش پر رنگ دارنده گونه های متعددی میباشد: نقش پررنگ قضیه مفتول، مورد زربفت، مورد گلیم، قضیه گلیم دورو و قضیه کرک و ابریشم. فرش دارای اسم و رسم اهل ایران مجال ساسانیان، به اسم بهارستان میباشد که سازه به داستان تاریخی، زربفت گوهرنشان و به عنوان مثال فرشهای نقش پر رنگ بوده میباشد.