خاب مرده به طور شناور مابین نخ های خاب فرش سه پودی قرار میگیرد صورت شماره قالیشویی در مشهد مثال ای از این نوع بافتها را نشانه میدهد که میتوانند فرش های سه پودی با تراکم پودی بالا را ساخت و ساز نمایند.
ساختار بافت سه پودی با خاب مرده شناور مابین نخ های خاب
در بافت های سه پودی، همانند مجموعه بافت های دیگر (تک پودی و دو پودی)، بافت های جانبی وجود دارااست که عبارتنداز:
الف-بافت سه پودی با گره جفتی نوع نخستین:
صورت (۴-۵۶) ساختار فرش سه پودی با گره جفتی نوع اولیه را آرم میدهد.این ساختار بافت سه پودی میتواند در پشت فرش، رینگ ساختوساز نماید.
ساختار بافت سه پودی با گره جفتی نوع نخستین
ب-بافت سه پودی با گره جفتی نوع دوم:
آن چنان که در صورت (۴-۵۷)به چشم می خورد، دراین نوع از بافت سه پودی، نخ خاب با عبور از تحت پود های میانی و تویی به طور گره جفتی در میاید.
ساختار بافت سه پودی با گره جفتی نوع دوم
بافت هایی که تا به امروز به آن ها پرداخته شد (تک پودی، دو پودی و سه پودی)، طرح بافت های متداول فرش ماشینی بوده،عمده فرش های تولیدی دارنده اینگونه بافت هایی هستند. هویدا میباشد با منفعت گیری از خلاقیت و ابتکار عمل می اقتدار تغییرات متعددی در ساختار بافت های کلاسیک ساخت و ساز نموده، طرح بافت های جدیدی اختراع کرد و یا این که از مخلوط ساختارها به بافت های تازه دست یافت. درپی،به تنی چند از بافت های غیرمتداول و یا این که خاص پرداخته میشود.
بافت تخت (Flat)
«بافت تخت»[۱] نوعی بافت دو پودی میباشد که طی آن چندین نخ رنگی مانند نخ های چله کار کرده در اثر بافت با نخ های پود، بخشی از برزنت فرش را تشکیل میدهند. براین اساس در بخش هایی از فرش کهاین نوع بافت وجود دارااست، برزنت فرش به طور پارچه ای رنگی از روی فرش نمایان میباشد. این بافت عموماً در ادغام با خاب ساده فرش، به خواسته تولید طرح های متنوع و فانتزی به فعالیت می رود و سبب ساز به وجود داخل شدن فرش با سطح ناهموار یا این که به اصطلاح «پر رنگ» میشود. به عبارت دیگر، ظواهر این فرش به طور ترکیبی از برزنت طرح دار و خاب بریده است که تصویر مثال ای از آن در صورت (۴-۵۸) آمده میباشد.
یکیاز دیگر از کاربردهای بافت تخت، تایپ کردن متن یا این که خلق و خوی صورت های خاص گرافیکی یا این که تبلیغاتی و یا این که حتی لوگوی کمپانی سازنده در برزنت فرش است به نحوی که در پشت فرش به راحتی قابل رؤیت خواهد بود (صورت ۴-۵۹).
صورت (۴-۶۰)مثال ای از ساختار بافت تخت در مخلوط با خاب بریده را نشانه میدهد. به عبارتی طوری که پیداست ، برای بافتن اینگونه فرش هایی دو مجموعه نخ رنگی مورد نیاز میباشد: یک تیم نخ رنگی برای «گره ها یا این که ریشه های خاب»[۲] و تیم دیگر برای «بافت تخت»[۳]. ضخامت نخ مرتبط با بافت تخت، می بایست سه عدد پنج برابر ضخامت نخ خاب ساده باشد تا بتواند فضاهای خالی فی مابین تار و پود را به طور کاملً بپوشاند،در غیر این شکل فضاهای خالی دربین تار و پود خیر صرفا سبب نازیبایی ظاهری پشت فرش گردیده، بلکه سبب ساز جابجایی خاک و آلودگی های ذیل فرش به روی آن به هنگام به کار گیری به وسیله مصرف کننده گردد.
امروزه، استعمال از نخ های کلفت «فریز»[۴] دراین نوع بافت بسیار متداول است. با اعتنا به به کارگیری از نخ های چندلای کلفت و فضای متعددی کهاین نوع نخ ها در برزنت فرش اشغال می نمایند، بافتن فرش های تراکم بالا با این نوع بافت، قابلیت و امکان پذیر وجود ندارد.
[۱] Flat waeve
[۲] Knot
[۳] Flat
[۴] Frieze
خاب مرده به طور شناور مابین نخ های خاب فرش سه پودی قرار میگیرد صورت شماره قالیشویی در مشهد مثال ای از این نوع بافتها را نشانه میدهد که میتوانند فرش های سه پودی با تراکم پودی بالا را ساخت و ساز نمایند.
ساختار بافت سه پودی با خاب مرده شناور مابین نخ های خاب
در بافت های سه پودی، همانند مجموعه بافت های دیگر (تک پودی و دو پودی)، بافت های جانبی وجود دارااست که عبارتنداز:
الف-بافت سه پودی با گره جفتی نوع نخستین:
صورت (۴-۵۶) ساختار فرش سه پودی با گره جفتی نوع اولیه را آرم میدهد.این ساختار بافت سه پودی میتواند در پشت فرش، رینگ ساختوساز نماید.
ساختار بافت سه پودی با گره جفتی نوع نخستین
ب-بافت سه پودی با گره جفتی نوع دوم:
آن چنان که در صورت (۴-۵۷)به چشم می خورد، دراین نوع از بافت سه پودی، نخ خاب با عبور از تحت پود های میانی و تویی به طور گره جفتی در میاید.
ساختار بافت سه پودی با گره جفتی نوع دوم
بافت هایی که تا به امروز به آن ها پرداخته شد (تک پودی، دو پودی و سه پودی)، طرح بافت های متداول فرش ماشینی بوده،عمده فرش های تولیدی دارنده اینگونه بافت هایی هستند. هویدا میباشد با منفعت گیری از خلاقیت و ابتکار عمل می اقتدار تغییرات متعددی در ساختار بافت های کلاسیک ساخت و ساز نموده، طرح بافت های جدیدی اختراع کرد و یا این که از مخلوط ساختارها به بافت های تازه دست یافت. درپی،به تنی چند از بافت های غیرمتداول و یا این که خاص پرداخته میشود.
بافت تخت (Flat)
«بافت تخت»[۱] نوعی بافت دو پودی میباشد که طی آن چندین نخ رنگی مانند نخ های چله کار کرده در اثر بافت با نخ های پود، بخشی از برزنت فرش را تشکیل میدهند. براین اساس در بخش هایی از فرش کهاین نوع بافت وجود دارااست، برزنت فرش به طور پارچه ای رنگی از روی فرش نمایان میباشد. این بافت عموماً در ادغام با خاب ساده فرش، به خواسته تولید طرح های متنوع و فانتزی به فعالیت می رود و سبب ساز به وجود داخل شدن فرش با سطح ناهموار یا این که به اصطلاح «پر رنگ» میشود. به عبارت دیگر، ظواهر این فرش به طور ترکیبی از برزنت طرح دار و خاب بریده است که تصویر مثال ای از آن در صورت (۴-۵۸) آمده میباشد.
یکیاز دیگر از کاربردهای بافت تخت، تایپ کردن متن یا این که خلق و خوی صورت های خاص گرافیکی یا این که تبلیغاتی و یا این که حتی لوگوی کمپانی سازنده در برزنت فرش است به نحوی که در پشت فرش به راحتی قابل رؤیت خواهد بود (صورت ۴-۵۹).
صورت (۴-۶۰)مثال ای از ساختار بافت تخت در مخلوط با خاب بریده را نشانه میدهد. به عبارتی طوری که پیداست ، برای بافتن اینگونه فرش هایی دو مجموعه نخ رنگی مورد نیاز میباشد: یک تیم نخ رنگی برای «گره ها یا این که ریشه های خاب»[۲] و تیم دیگر برای «بافت تخت»[۳]. ضخامت نخ مرتبط با بافت تخت، می بایست سه عدد پنج برابر ضخامت نخ خاب ساده باشد تا بتواند فضاهای خالی فی مابین تار و پود را به طور کاملً بپوشاند،در غیر این شکل فضاهای خالی دربین تار و پود خیر صرفا سبب نازیبایی ظاهری پشت فرش گردیده، بلکه سبب ساز جابجایی خاک و آلودگی های ذیل فرش به روی آن به هنگام به کار گیری به وسیله مصرف کننده گردد.
امروزه، استعمال از نخ های کلفت «فریز»[۴] دراین نوع بافت بسیار متداول است. با اعتنا به به کارگیری از نخ های چندلای کلفت و فضای متعددی کهاین نوع نخ ها در برزنت فرش اشغال می نمایند، بافتن فرش های تراکم بالا با این نوع بافت، قابلیت و امکان پذیر وجود ندارد.
[۱] Flat waeve
[۲] Knot
[۳] Flat
[۴] Frieze